Framing boekentips

boekkaft Don't think of an elephant!

Afgelopen week mocht ik bij het Communicatienetwerk Noord-Holland Noord meer vertellen over framing. Het is een fascinerend onderwerp, waar ik graag over praat. Framing wordt ten onrechte vaak gezien als iets negatiefs, natuurlijk is het zo dat het regelmatig wordt ingezet bij negatieve onderwerpen.

Wanneer organisaties bewust aan de slag gaan met framing, staat er meestal iets op het spel. Ze willen een achterban mobiliseren of een doelgroep overtuigen. En dat kun je voor een belangrijk deel doen met woorden en door te spelen met taal. Vooral dat laatste is bij framing belangrijk. Welke woorden gebruik je, welke voorbeelden of metaforen. 

Tijdens mijn presentatie tijdens het communicatienetwerk kreeg ik ook de vraag hoe ik meer heb geleerd over framing. Dit is een deel werkervaring en veel proberen, daarnaast heb ik de SUE Behavioral Design Academy gevolgd en veel over het onderwerp gelezen. 

Een paar boekentips over framing heb ik voor je op een rij gezet. 

Word Meesterframer van Sarah Gagestein 

Sarah is een van de meest gevraagde sprekers in Nederland over framing, en dat is niet zonder reden. Van framing heeft zij haar fulltime baan kunnen maken. Een van de dingen die zij doet, is praktische boeken over dit onderwerp schrijven. Waaronder Word Meesterframer. Het boek leest heel prettig, het is niet ingewikkeld en bevat fijne voorbeelden, zodat je er ook direct mee aan de slag kunt gaan.

Don’t think of an elephant! van George Lakoff 

Het is weer verkiezingstijd in Nederland! De eerste programma zijn gelanceerd, lijsttrekkers worden gekozen en kandidaten gepresenteerd. Duizelt het je af en toe van de boodschappen, adviezen en nieuwsberichten? Dan is dit boek een aanrader. Het is heel Amerikaans, maar neemt je mee in het concept framing en dan met name in de politiek. Wie het frame pakt, wint het debat. George legt haarfijn uit hoe dit werkt en hoe de grote politieke partijen dit succesvol hebben ingezet. 

Pitch anything: an Innovative Method for Presenting, Persuading, and Winning the Deal

Dit boek valt niet helemaal in de categorie framing, maar is vooral voor de lezers die B2B werken heel interessant. Schrijver Oren Klaff heeft veel ervaring met het schrijven (en winnen) van sales-pitches. Hij heeft hiervoor een methode ontwikkeld die hij in dit boek stap voor stap uitlegt. Framing vormt een basis van elke pitch, dus dit onderwerp komt bij de start van het boek ook aan bod. Vooral voor de ondernemers en sales-collega’s een fijne bron van informatie!

The Undoing Project van Michael Lewis

Wist je dat we iets verliezen zwaarder weegt, dan iets winnen? En dat we echt heel slecht in statistieken zijn. Zelfs als dit onderdeel van je studie was? Dit zijn niet alleen leuke feitjes, maar kunnen ook heel waardevol in je communicatie zijn. Want als je weet hoe ons denkproces werkt, kun je je boodschap daar ook op afstemmen. In dit boek legt Michael Lewis uit hoe ons brein werkt en dit doet hij aan de hand van het briljante werk van Daniel Kahneman. Ik ben echt een groot fan!